1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Ipek Giysinin Haramlığı (ve Daha Fazlası)

Konu, 'İslam Fıkhı' kısmında Talha bin Asım el-Türkî tarafından paylaşıldı.

  1. Talha bin Asım el-Türkî

    Talha bin Asım el-Türkî Islam-TR Üyesi Kullanıcı

      
    بِسْمِ اللهِ، اَلْحَمْدُ ِللهِ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ وَبَعْدُ
    İpek Giysinin Haramlığı
    1) Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:

    “Ömer bin el-Hattab (Radiyallahu Anh) pazarda ipekten hulle satılırken buldu, müteakiben onu aldı ve Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e getirdi ve:

    −Ya Rasulallah! Bunu satın alsan da bayram günleri ve heyetler için süslensen dedi.

    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

    −‘Bu ahirette nasibi olmayan kimselerin giysileridir ancak’ buyurdu.

    Bunun üzerine Ömer (Radiyallahu Anh) Allah’ın dilediği kadar öyle kaldı. Sonra Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Ömer (Radiyallahu Anh)’a dibac nevi ipek bir hülle gönderdi.

    Ömer (Radiyallahu Anh) o hulleyi alıp Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e getirdi ve dedi ki:

    −Ya Rasulallah! ‘Bu ancak ahirette nasibi olmayan kimselerin giysisidir’ yahut ‘Bunu ahirette nasibi olmayan kimseler giyer ancak’ buyurdun, sonra onu bana gönderdir?

    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

    −‘O hulleyi satarsın ve ihtiyacını giderirsin’ buyurdu.”

    Müslim 2068/8, Buhari 857

    2) Ebu Umame (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

    ‘Herkim Allah’a ve ahiret gününe iman ediyorsa ipek giyinmesin ve altın takınmasın’ buyurdu.”

    Ahmed 22311, 22312, Hâkim 4/191

    3) Bera bin Azib (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize yedi şeyi emretti ve yedi şeyi de yasakladı.

    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize:

    1) Hasta ziyareti yapmayı,

    2) Cenazenin arkasından gitmeyi,

    3) Hapşırana teşmit etmeyi,

    4) Yemin edenin yeminini kabul etmeyi,

    5) Zulme uğrayana yardım etmeyi,

    6) Davet edene icabet etmeyi ve

    7) Selamı yaymayı emretti.

    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize:

    1) Yüzüklerden veya altın yüzük takmaktan,

    2) Gümüş kap ile içmekten,

    3) el-Meyasirden,

    4) el-Kassiden,

    5) el-Harir,

    6) İstebrak ve

    7) Dibac giyinmeyi” yasakladı.”

    Müslim 2066/3, Buhari 5897

    İpek elbise giyinmek haramdır. Özellikle erkeklere ipeğin bütün nevileri yasaklanmış ondan hiçbir nevinin giyimi için erkeklere izin verilmemiştir. Bunda ihtilaf eden bir âlim de bilinmemektedir.

    Kadınların ipek elbise giyinmesi ise âlimler arasında ihtilaf konusudur. İpek elbise giyinmek, ahirette nasibi olmayan zevki safa sahibi kimselerin sıfatıdır. Onlar bütün güzellikleri dünya hayatında iken elde eden, ahirete bir şey bırakmayan kimselerdir. Bu sebeple o giysi muttakilere yaraşmaz. Bu ifade aynı zamanda muttakilerin imamı Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in ifadesidir.

    4) Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

    “Herkim Allah’a masiyet olan bir şeyle faydalanırsa, kuşkusuz ahirette ondan mahrum kalacaktır.”

    İpek giysiyi giyinmek haram olduğu gibi, ipekten yapılmış bir nesne üzerine oturmak da haramdır. Buna şu hadis delalet eder.

    5) Huzeyfe (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

    “Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize, altın ve gümüş kaplardan bir şey içmemizi; onların içinde bir şey yememizi, harir ile dibac denen ipek kumaşlar giyinmemizi ve onların üzerine oturmamızı yasakladı.”

    Buhari 5886

    Bu hadisin şerhinde Hafız ibni Hacer (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:

    “Üzerine oturulması yasaklanan ipek giyimi yasaklanan ipektir. Yani sırf ipek olan veya ipek oranı fazla olan kumaştır.”

    İpek kumaş vs. satılıp karından istifade etmek meşrudur. Buna birçok hadis delalet eder.

    6) Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

    “...Onu satasın ve geliriyle ihtiyacını gideresin diye gönderdim...”

    Müslim 2068/8

    7) Başka bir rivayette Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:

    “...Ben bunu sana, ancak bir mala nail olasın diye gönderdim.”

    Müslim 2068/9

    İpek elbise giyimi, kendisinde bir hastalık bulunan kimselere aşağıda gelecek hadiste bildirildiği gibi caizdir onlara bu hususta ruhsat verilmiştir.

    Hasta Olan Kimselerin İpek Elbise Giymeleri Caizdir
    8) Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

    “Abdurrahman bin Sa’d ve Zübeyr, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e bitten şikâyet ettiler. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Abdurrahman bin Sa’d ve Zübeyr’deki acı veren kaşıntı hastalığından dolayı ipekten gömlek giymelerine ruhsat verdi.”

    Buhari 2737, Müslim 2376, İbni Mace 3592

    Elbise Üzerinde İpekten Nakış Bulunmasının Caizliği
    9) Osman en-Nehdi (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:

    “Biz Ezrabiycan’da Utbe bin Ferkad ile beraber iken bize Ömer (Radiyallahu Anh) bir mektup yazdı. Ya Utbe bin Ferkad, senin yanında bulunan mal, ne senin ne babanın ne de annenin yorulması ile elde edilmiş değildir. O ümmetin malıdır.

    Dolayısıyla sen kendi eşyalarının arasında ne ile doyuyor isen, Müslümanları da eşyalarının arasında ki şeylerle doyur. Nimetlere dalmaktan, şirk ehlinin giysilerinden ve halis ipek elbiselerden sakının!

    Çünkü Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ipek elbise giymeyi yasakladı ve:

    ‘Ancak şu kadarı müstesna’ buyurdu.

    Bunu söylerken Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şahadet ve orta parmağını birleştirerek bizim için kaldırdı.”

    Müslim 2069/12

    10) Osman en-Nehdi (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:

    “Biz Ezrabiycan’da Utbe bin Ferkad ile beraber idik. Bize Ömer’in mektubu geldi. Onda şüphesiz ki Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

    ‘Şu kadarı müstesna halis ipeği ahiretten nasibi olmayandan gayrı giymez’ buyurdu.

    Yazılı idi. Ravi Osman en-Nehdi (Rahmetullahi Aleyh) başparmağı bitişiğindeki iki parmağını işaret ederek:

    –Onlar bana taylesan elbiselerini gördüğüm vakit taylesan elbiselerinin düğmeleri kadar gösterilmiştir. Bildiğimize göre Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) iki parmak işareti ile elbisenin ipek olan desenlerini kast etmektedir dedi.”

    et-Taylesan: Bizim atlas dediğimiz, bir nevi ipek kumaştır.

    Müslim 2069/13, Buhari 5881

    Bu hadislerden anlaşılan aslı pamuk veya yün olan elbiselerin üzerine iki parmak genişliğinde ipek kumaştan yapılan nakışlara izin verilmiş olmasıdır. Yani aslı yün veya pamuk olan bir elbiseye onu süslü göstermek için iki üç santim genişliğinde yapılan ipek nakışlara izin verilmiş olmaktadır.

    [​IMG]


    سُبْحاَنَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ، أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ
    ----------------------------------------
    Daha fazlası için; www.sahihahdisler.com
    Son düzenleme: 22 Ocak 2015
  2. metin öztürk

    metin öztürk Islam-TR Üyesi Kullanıcı

    akhi paylaşım güzel fakat bu kardeşini dinlersen ve müctehid değilsen müctehid gibi davranma. fetva vermek büyük bir sorumluluktur
    en azından haram veya helal hükmü verdiğin konuda senin ile aynı fetvayı veren bir aliminde ismini ver
  3. Nas

    Nas Islam-TR Üyesi Kullanıcı

    Sürekli yazılarını paylaştığın site kimin?
  4. yoldaki_muhendis

    yoldaki_muhendis You didn't say the magic word!!! Kullanıcı

    mesajinda var akhim ben gördüm ve buldum siteyi:D ama kendisinin vermesi daha uygun diye düsünüyom:hmmm:
  5. Talha bin Asım el-Türkî

    Talha bin Asım el-Türkî Islam-TR Üyesi Kullanıcı

    Konuyu sen ve senin gibihocalarımı ikazları üzerine açtım İnşeallah yararlı olur; https://www.islam-tr.net/konu/yararli-bilgiler-baslik-bulamadim.40883/

    Site kimin bilmem ama sözler Rasûlullah sallallahu alyhi ve sellem'in.
  6. EBU HANİFE

    EBU HANİFE Islam-TR Üyesi Kullanıcı

    (Anlattiklarimi sadece ipek noktasi uzerine degerlendirme.)

    Bir konu uzerinde ozellik fikih uzerinde 1,2,3 belkide daha fazla gorus olabilir.Her birinin ise kendisince kuran,sunnet veyahud sahabe ,tabiinin kavli,ameli olabildigi gibi 4 mezheb imamlarinin ictihadlarida konunun uzerinde belirginlik saglayabilir.

    Durum boyle olunca(ummette suana kadar bir mezhebte birlesmediginden) sadece bir camianin fetvalarini ummete dayatmak biraz zorakilik olabilir.

    Birde yasin kucukse zamanla arastirmalarin onceki uygulamalarinda yanlislar oldugunu sana gosterebilir.Onun icin bir konu uzerinde(ozellikle fikih)kesin bir yargi varipta islama gore budur deme.Ve dayatma:)

    (Nasihat olarak algila;))
  7. Talha bin Asım el-Türkî

    Talha bin Asım el-Türkî Islam-TR Üyesi Kullanıcı

    İmam Şafiî, İmam Malîk ve İmam Ahmed bin Hanbel'in metodları aynı İmam Ebu Hanefe'nin metodunun bu diğerlerinden farklı diye biliyorum. Ama şunu da biliyorum ki -eğer konuyu da okuduysanız görmüşsünüzdür; https://www.islam-tr.net/konu/yararli-bilgiler-baslik-bulamadim.40883/- bu imamların ve vesair imamların görüşleri şunlardır;

    * İmam Ebû Hanife rahimehullah şöyle der: "Hadis, sahih olduğu zaman benim mezhebim o hadistir." Yine şöyle der: "Nereden aldığımızı bilmeden hiç kimsenin bizim görüşümüzü alması helal değildir."
    * İmam Mâlik rahimehullah şöyle der: "Ben, bir beşerim, hata da edebilirim, isâbet de. Benim görüşümü inceleyin; Kitap ve Sünnet'e uygun olanların hepsini alın, Kitap ve Sünnet'e uymayanların hepsini de terk edin."
    * İmam Şafiî rahimehullah şöyle der: "Hangi mesele olursa olsun onunla ilgili hadiscilerin elinde benim görüşüme aykırı sahih bir hadis ortaya çıktığı zaman hayatımda da, ölümümden sonra da ben, o görüşten dönmüşümdür."
    * İmam Ahmed rahimehullah ise şöyle der: "Beni taklit etme, Mâlik'i de taklit etme, Şafiî'yi de taklit etme, Evzai'yi de taklit etme. Sevrî'yi de taklit etme. Onlar, nereden almışlarsa sen de oradan al."
    Onların bu konuda ki sözleri, gerçekten sayılmayacak kadar çoktur. Zira onlar, Allah Teâlâ'nın şu âyetinin anlamını çok iyi kavramış önder âlimlerdi: "Rabbinizden size indirilene uyun. O'nu bırakıp da başka dostların peşlerinden gitmeyin. Ne kadar da az öğüt alıyorsunuz!" (Araf, 3)
    el-Vecîz fî Akîdeti's-Selefi's-Sâlih.
    --------------------------------------
    Diğerleri için lütfen konuya; https://www.islam-tr.net/konu/yararli-bilgiler-baslik-bulamadim.40883/

    Tabiolarak bende beşerim hata yaparım velakin;

    Büyük sahabî Ebu'd-Derda radıyallâhu anhuma şöyle demiştir: "Hadislerle amel ettiğin sürece asla sapıtmazsın." İbn Batta, el-İbâne.

    İnşeallah sapıtanlardan olmayız. Selametle.
  8. Ebu Ubeyde bin Cerrah

    Ebu Ubeyde bin Cerrah Islam-TR Üyesi Kullanıcı

    Ahi meshebimiz sahih hadis olmalı amenna. Yalnız mezheplerin ihtilaf ettiği konularda genellikle her mezhebin dayandığı sahih hadisler oluyor. Burada kimin içtihadında isabet edip etmediğini herkes ayırt edemez çünkü delilleri birbiriyle kiyaslama kapasitesi avamda yoktur. Onun için bazen taklit etmek kaçınılmaz oluyor...
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş