El Baki
Öncesi Olmayan
وَاللّٰهُ خَيْرٌ وَاَبْقٰى

TAHA 20/73: Allah daha hayırlıdır ve daha Bakidir.

İşte bu, günahlardan temizlenenlerin mükâfatıdır.


وَيَبْقٰى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْاِكْرَامِ

RAHMAN 55/27: Celal ve ikram sahibi olan Rabbinin yüzü Bâki kalacaktır.

Taha suresinde bilinir ki sihirbazlar, Firavun’un bulunduğu yerde Musa (a.s) ileyarıştıklarında Firavun’a karşılık bunu söylemiştiler. Bunu böyle anladığın zaman, Baki’yi daha iyi anlarsın. Beyhâki’nin buradaki tarifi çok güzeldir.

Burada el Baki’nin (s.a.v.) ebedi olması meselesini açıklarken,Kıdem yani öncesi olmayandır. Hiçbir değişime uğramadan olduğu gibi Bâkidir.Çok güzel bir açıklamadır.

Gazali: “Geçmiş ve gelecek bizim için geçerli olan kavramlardır. Bize göre geçmiş belirli bir sürenin geçmiş olması, gelecek ise henüz gelmemiş olan bir zamanı ifade eder.

Hayat bizim için kesinleşmiş geçmiş zaman, şimdiki zaman ve gelmesi muhtemel gelecek zamandan ibarettir. Hâlbuki Hak Teâlâ için, zaman kavramı yoktur. O (c.c.), zaman üstü bir varlıktır çünkü zamanı O yaratmıştır. Bu nedenle zaman, O’nun (c.c.) zatından hiçbir şey değiştiremez. Zaman henüz yaratılmadan önce, zaman diye bir şey yoktu. O halde Allah’ın varlığı, zaman yaratılmadan öncede sonrada olduğu gibi aynen devam etmektedir.” Der.


اَلْبَاقِي’yi düşündüğün de şunu bileceksin ki Baki olan Allah Teâlâ’nın iradesi yine Baki’dir.

Siz isimleri diğer isimlerle beraber tahayyül ettiğinizde, düşündüğünüzde, çok büyük kapılar açılacaktır gözlerinizde, kalplerinizde, beyinlerinizde, farklı anlamların kendisinin aynı noktada birleştiğini göreceksiniz. Ve bunlarla hep Allah Subhanehu ve Teâlâ’nın isimlerinin kendisini, kendisiyle beraber, kendisinde olanın olduğunu bildiğiniz zaman siz, kul olmanın şerefini o zaman hissedeceksiniz. Çünkü insanların yaratılmışlara kulluk yapmasının, ne kadar suflevi bir şey olduğunu o zaman anlayacaksınız. El Baki’ye kulluğun şerefli bir şey olduğunu o zaman anlayacaksınız.

O zaman şunu anlayacağız ki, Baki sadece O (c.c.) kalacak. Bütün her şey ama her şey yok olacak. Tekrar diriltecek O (c.c.)

Her şeyin yok olduğunu hissettiğimiz zaman, anladığımız da, bildiğimizde Bâki’nin kendisine kulluk, ne yüksek bir şerefmiş, onu anlayacağız. Zatı hariç her şey yok olacak.

Bizim için tayin edilen bir zaman vardır. Zaman kavramı, mahlûkat içindir. Zaman kavramını küçülttüğümüz zaman göreceğiz ki, Rabbi Zulcelâl’in kendisine kulluk, mutluluğun gelişinin, mutlulukla buluşmanın, Baki olanın emri ve nehiylerine uymakla mümkün olduğunu anladığımız, bildiğimiz o güne, zamanın ötesine varmanın güzelliğini bugünde yaşayabiliriz.

El Baki, aynı zamanda eşyanın kendisine verdiği zamanı, devam ettiren demektir. Bizim de hayatımıza bir zaman tayin eden, Bâki olan Allah Subhane ve Teâlâ’dır.

Amellerimize de zaman tayin eden O’dur (c.c.).

Ölümün bizi bulması bir zaman, kıyamet bir zaman, bilgisi ise Baki’nin yanında.

Biz, yok olandan tek بَاقِي’ye sığınırız.