Allah(c.c.)

Allah Teâlâ’nın Allah olan ismi, bütün isimleri ve sıfatlarını içine alan bir yüce isimdir.

Allah Teâlâ’nın bu ismi özeldir.

İsmi Azam olduğu da söylenir.

Hiçbir kelime kökeni yoktur ve türememiştir. Bütün sıfatların ve isimlerin en büyüğü olduğu kabul edilir.


هُوَ اللّٰهُ الَّذٖى لَا اِلٰهَ اِلَّا هُوَ اَلْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزٖيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللّٰهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ

HAŞR 59/23: O, kendisinden başka hiçbir ilâh bulunmayan Allah’tır. O, mülkün gerçek sahibi, esenliğin kaynağı, güvenlik veren, gözetip koruyan, mutlak güç sahibi, düzeltip ıslah eden ve dilediğini yaptıran ve büyüklükte eşsiz olan Allah’tır. Allah, onların ortak koştuklarından uzaktır.

هُوَ اللّٰهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْاَسْمَاءُ الْحُسْنٰى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِى السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضِ وَهُوَ الْعَزٖيزُ الْحَكٖيمُ

HAŞR 59/24: O, yaratan, yoktan var eden, şekil veren Allah’tır. Güzel isimler onundur. Göklerdeki ve yerdeki her şey O’nu tesbih eder. O, mutlak güç sahibidir, hüküm ve hikmet sahibidir.

Allah Subhane ve Teâlâ’nın bu isminin, İsmi Azam olduğu ihtimalini belirttikten sonra, birçok insanın bu konuda söylediği türetilmiş veya bir başka isim kökeniyle ilgili söylediklerinin hiçbiri doğru değildir.

Özel bir isim olduğunu söyledik. Kur’ân-ı Kerim de 2697 defa bu isim geçmektedir.

Kul, Allah Teâlâ dediği zaman tek yaratıcı, her şeye Kadir, Aziz, Celil, Cemil, yarattıklarına benzemeyen Basir, Semi, Kahhar, Mümin, Muhaymin hulasa isimlerinin tümünü içerisine alan bir lafzı Celal olduğu şuurundadır.

Kulun kendisi Allah dediğinde, yaratıcının kendisinden bahsedildiğini, sıfat ve isimlerin kendisinden bahsedildiğini, kuvvetli görüşüyle, kalbi haliyle yaratıcısının adını ağzına aldığını, O’nun (c.c.) tek ve benzersiz olduğunu ve kendisinin de kendisinin dışındaki bütün mahlûkatlarında Rabbi olduğunu, duaları kabul edenin, sıkıntıları ortadan kaldıranın, kişiye kıyamette saadeti verenin olduğunu bildiğinde, O’na (c.c.) karşı daha bir huşu ve huduyla ismini telaffuz ederken de, cezanın olduğunu düşünüp sıkıntıları verenin O (c.c.) olduğunu bildiği zaman, Allah ismini andığında O’na (c.c.) karşı saygısı daha da artar.

Yani bütün isim ve sıfatları içerisine alan Allah Lâfz-ı Celalini söylediği zaman, kulun kalbi titrer.

Mümin olarak Allah Subhanehu ve Teâlâ’nın ismini söylediğin de, kalbinde bir genişlik olur. Vücudunda bir değişiklik olur. Kendi yüzünde bir gerilme olur, beyninde bir hoşnutluk meydana gelir. Kalbinin genişliği belki arza sığmaz, o kadar genişler ki. Çünkü kul Rabbinden bahseder, Allah’tan bahseder. Sıfat ve isimleri içerisine alan bu kelimeyi söylediği zaman mutluluk duyar. Her şeye gücü yetenin O (c.c.) olduğunu bilir.

Dikkat edilirse biz Allah Subhane ve Teâlâ’nın ismini açıklamaya çalışırken, sıfat ve isimlerinden örnekler vermeye çalışıyoruz. Çünkü Allah Teâlâ özel ismidir. Dualar da hep Allah diye başlamak, Rahman diye başlamak daha güzel olur.

Allah Subhane ve Teâlâ’nın, Allah ismini anlayabilmek için diğer isim ve sıfatları bahsederken bunu daha iyi anlayabilmek amacıyla da biz Kerim ismine geçelim.